Britse supermarktketens lappen hygiënevoorschriften voor voedsel aan hun laars

(door
Rob Bleijerveld)

Undercover
onderzoek

Aan
de hand van berichten over wantoestanden door klokkenluiders
onderzochten de twee journalisten, Audrey Brown en
James Griffin, een half jaar lang hoe de supermarktgiganten Sainsbury
en Tesco omgaan met voedsel. Ze namen gedurende 4 maanden een baan
bij de vleesafdelingen en een visafdeling van de
supermarktvestigingen in Oxford resp. Noord_london en vroegen een
vriend te gaan werken bij een bedrijf dat deze supers voorziet van
pasteitjes en kant-en-klaarmaaltijden.

Uit
hun onderzoek blijkt dat de gezondheids- en veiligheidsvoorschriften
met betrekking tot voedsel met voeten wordt getreden. Doelbewust
wordt de wet overtreden maar ook worden formele voorschriften
overtreden die de bedrijven zelf opstelden (om te voldoen aan de
eisen van de
toezichthouder van de overheid). De reden: maximalisatie van de winst
in alle vestigingen. De vestigingsmanagers worden onder druk gezet om
zoveel elke dag mogelijk winst te behalen, dat betekent in de
praktijk dat ze zo weinig mogelijk voedsel moeten weggooien. Tevens
betekent te weinig personeel op de werkvloer en geen controle of
toezicht op wat daar gebeurt.

Onwettig,
onhygiënisch en gevaarlijk!

De
klanten kopen zonder het te weten vlees, vis en maaltijden die een
gevaar voor hun gezondheid kunnen opleveren. De houdbaarheidsdata van
veel producten wordt ruim overschreden en de informatie over data en
koelkasttemperaturen op etiketten en in logboeken wordt moedwillig
vervalsd. Voedsel dat “over de datum is” wordt opgefrisd door het
te vermengen met delen vers voedsel. Bedorven voedsel wordt zonder
scrupules onder de kostprijs aangeboden.

Messen
werden zonder tussentijdse reiniging gebruikt voor zowel rauw als
gekookt vlees en voor vis. Een medewerker opende een afvalput met een
mes en legt dat vervolgens klaar voor gebruik bij het aansnijden van
vlees.

Ook
in het toeleveringsbedrijf was van alles mis. Pas bereide
kant-en-klaarmaaltijden bleven te lang buiten de koeling zodat ze
niet meer zijn aan te merken als vers. Voedselingredi
ënten
die per ongeluk op de vloer belandden, werden meteen weer verwerkt.
Voorschriften over regelmatige verschoning van schoeisel, kleding en
anti-bacteriële schoonmaakoplossing werden niet nageleefd of
gecontroleerd.

Reacties
supermarkten

De
journalisten lichtten de leiding van de supermarktketens Tesco en
Sainsbury in voordat ze met hun programma de ether ingingen.

Sainsbury
gaf aan voedselveiligheid hoog in het vaandel te hebben en dat eigen
onderzoek – naar aanleiding van de bevindingen van de BBC –
uitwees dat het ging om incidenten. De leiding zou maatregelen hebben
genomen om herhaling te voorkomen en dacht niet dat de
voedselveligheid echt in gevaar was geweest….

Tesco
zei dat het programma een “erg gekleurd” beeld van hun
bedrijfsvoering geeft. De op film vastgelegde incidenten zouden niet
representatief zijn voor hun “hoge standaards”.
De beweringen van de journalisten waren dermate ernstig dat besloten
is tot hertraining van het personeel. “Our customers should not
be fooled into thinking that this programme has uncovered systematic
failures or that the public is at risk. Customers trust us to provide
them with safe food of the highest quality and we would never do
anything to jeopardize that trust.”


Whistleblower:
Supermarkets” is
nog tot en met 28 mei te
bekijken
via de BBC-website, op:
http://www.bbc.co.uk/mediaselector/check/player/nol/newsid_6680000/newsid_
6682900?redirect=6682961.stm&news=1&nbram=1&nbwm=1&bbram=1&bbwm=1


Bronnen:

“Whistleblower – Supermarkets; An undercover investigation
reveals the extent to which out-of-date food is sold to customers”
van 22 mei 2007
(http://www.bbc.co.uk/consumer/tv_and_radio/whistleblower/supermarkets_20070522.shtml).

“Out-of-date
food in UK supermarkets,” Door Audrey Brown, BBC, van 21 mei
2007 (http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/6676345.stm).

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *