Fair Food vraagt 450 bedrijven om openheid over merkproducten

Persbericht
Amsterdam, 7 maart 2007

Nieuwe ronde, nieuwe kansen!
Welke merkproducten zullen dit jaar door Fairfood als fair worden beoordeeld?

► Voor de 2e keer stuurt Fairfood de jaarlijkse Product Fairness Questionnaire, dit jaar naar 450 bedrijven uit de voedingsmiddelenindustrie
► De Product Fairness Questionnaire 2006 heeft er toe geleid dat er voor het eerst een overzicht is van faire en unfaire merkproducten
► Eind juni 2007 maakt Fairfood de (un)fairness van de 1600 onderzochte
voedsel- en drankproducten bekend

De bevolking in ontwikkelingslanden verdient vaak nauwelijks iets aan haar
agrarische producten, terwijl westerse bedrijven de grootste winst
opstrijken. Dat zoiets niet fair is, zal door weinig mensen worden tegengesproken. Het probleem is alleen dat je aan een product niet kunt
zien of het honger en armoede in ontwikkelingslanden veroorzaakt of juist
helpt op te lossen. Daarom krijgen vanaf dinsdag 6 maart 450 bedrijven uit
de voedingsmiddelenindustrie de kans om openheid te geven over hun
merkproducten.

Fairfood wil consumenten in staat stellen om voor faire voedsel- en
drankproducten te kiezen. Daarom vergelijkt Fairfood de eerlijkheid van
1600 merkproducten door middel van een vragenlijst, de Product Fairness  Questionnaire. Fairfood houdt dit jaarlijkse onderzoek voor de 2e maal. De
vragen, allen gebaseerd op internationale modelgedragsnormen, informeren
naar de prestaties op (de verhoging van) sociale, ecologische en economische duurzaamheid. Er wordt bijvoorbeeld gekeken naar het loon van
werknemers, kinderarbeid,  milieuvervuiling, belastingonduiking en
corruptie.

Hoe pakt Faifood dit aan? Het competitie element per productgroep vormt de
basis van de aanpak. Fairfood onderzoekt dit jaar 100 productgroepen,
ieder bestaande uit gemiddeld 16 merkproducten. Binnen de productgroep
pindakaas bijvoorbeeld worden merken als C1000, Skippy, Calvé, Euro
Shopper, Edah en Pindy vergeleken. De potten pindakaas waarvan het
productieproces bovengemiddeld eerlijk is, worden fair genoemd. De
merkproducten worden jaarlijks onderzocht; om de concurrentie voor te
blijven moeten bedrijven er voor zorgen dat hun producten steeds eerlijker
worden geproduceerd. Met als positief gevolg dat de fairness lat binnen
een productgroep steeds hoger komt te liggen.

Uit het fairness onderzoek van 2006 is gebleken dat bedrijven vaak
onvoldoende kennis hebben van de omstandigheden waaronder hun product
wordt geproduceerd. Er is ook positief nieuws; zo kwamen er 300 merkproducten als fair uit het onderzoek en beloven veel bedrijven
beterschap. Faire producten kunnen worden verzocht hun antwoorden nader te
onderbouwen. De ananasschijven van Dole werden door Fairfood als fair beoordeeld; op verzoek heeft Dole kunnen onderbouwen dat er geen
kinderarbeid gebruikt wordt bij de productie van haar ananasschijven. Een
ander voorbeeld is dat de tonijnproducenten Princes en Anova hebben
aangetoond dat de ILO (International Labour Organization) werkuren in de
tonijnverwerkingsfabrieken in Mauritius, Vietnam en Indonesië niet worden
overschreden.

In juni 2007 zullen de resultaten van de Product Fairness Questionnaire
2007 bekend worden gemaakt op de Fairfood website. Fairfood maakt de fairness van de
verschillende merkproducten ook bekend in de media.

________________________________________________________________________________
Over de organisatie:
Fairfood is een campagne- en lobbyorganisatie die de consument aanspoort
en in staat stelt om faire producten te eten en drinken. Producten waarvan
de vervaardiging en verhandeling tot minder honger en armoede leiden in
ontwikkelingslanden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *