Omzetgroei en meer concurrentie bij internetbezorgdiensten

 


Via de website van Toptown.nl kan de consument uit Nieuwegein en
omgeving boodschappen doen bij de plaatselijke supermarkt, slager,
groenteboer en andere speciaalzaken. Alle boodschappen worden
vervolgens in één keer thuis bezorgd en er wordt bij één centrale
webkassa afgerekend.
Het assortiment van de initiatiefnemer, Super de Boer, wordt hiermee
aangevuld met producten uit de deelnemende speciaalzaken, en de andere
deelnemers zien hun marktgebied vergroot van wijkniveau naar de hele
stad of regio. Het webinitiatief bestaat nu een aantal jaar en is
succesvol.

De omzet van Albert.nl – de internetbezorgdienst van Albert Heijn – is
dit jaar weer spectaculair gegroeid. Volgens formulemanager Angélique
Wouters [1] kan Albert.nl de groei nauwelijks aan en moet de
groeiprognoses elk jaar worden bij gesteld. Nog meer groeien kan wel,
maar zou ten koste gaan van de kwaliteit van de dienstverlening.
Wekelijks zijn er nu 12.000 internetbestellingen met een gemiddelde
besteding van 120 euro.

Na vijf jaar – en ondanks de doorzettend groei en potentiële
uitbreidingsmogelijkheden – is de onderneming volgens Wouters nog
steeds niet winstgevend. De kosten verhinderen het opzetten van een
landelijke dekking.

Noot:
[1] "Bezorgdienst Albert.nl groeit spectaculair" door Henk Schutten in
Parool van 30 november 2006
(http://www.parool.nl/nieuws/2006/NOV/30/eco2.html).

Bronnen: "Toptown.nl: bedreiging voor Albert.nl", door Maarten Beernink
in Foodmagazine van 13 december 2006
(http://www.zibb.nl/retail/food/nieuwsbericht/asp/artnr/1315443/versie/1/index.html)
en "Omzet Albert.nl explodeert verder", door Patrick Bramer in
Distrifood.nl van 7 december 2006
(http://www.zibb.nl/retail/food/nieuwsbericht/asp/artnr/1311876/versie/1/index.html).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *