Aanbeveling InnovatieNetwerk: “Supermarkten totaal anders inrichten”

(14 december 2006 – update 181231) Volgens een rapport van het InnovatieNetwerk moeten supermarkten totaal anders worden ingericht. Er is gekozen voor twee nieuwe concepten (‘De Keuken’ en ‘Lazuur’) en het versplein.

Volgens dr. H. Huizing van het InnovatieNetwerk – een door de Tweede Kamer opgezette denktank voor vernieuwing – moeten supermarkten totaal anders worden ingericht om bij te kunnen dragen aan een gezonde levensstijl. „Als je een supermarkt binnen komt, moet je je ogen dicht kunnen doen en de geuren je laten verleiden. Vervolgens moet de aanblik van prachtig opgetast vers spul het laatste zetje geven. De zintuigen moeten weer geprikkeld,” aldus Huizing in het dagblad Trouw.

De consument wordt door de huidige inrichting nog succesvol verleid “tot ongebreideld koopgedrag van meestal niet zo gezonde waren”. In het rapport “Celebrate Food II” (http://www.innovatienetwerk.org/nl/bibliotheek/rapporten/116/CelebrateFoodII.html) worden aanbevelingen gedaan op basis van twee nieuwe concepten, ‘De Keuken’ en ‘Lazuur’. ‘De Keuken’ heeft betrekking op traditioneel, kundig en met streekgerechten koken, en ‘Lazuur’ is er voor gehaaste consument die wel gezond wil eten.

De vorm waarin dit alles gegoten kan worden, is het ‘versplein’: marktpleinen met bergen verse ingrediënten en koks die verschillende menu’s samenstellen waarvan geproefd kan worden. Deze marktpleinen worden in de opvatting van Huizing gedragen door bijvoorbeeld een samenwerkingsverband van plaatselijke boeren en winkeliers, of van een groep van winkeliers.

Supermarktprofessionals zijn volgens Huizing op zoek naar nieuwe winkelformules. Ze luisteren daarom wel naar zijn ideeën, maar “gaan vervolgens over tot de orde van de dag: geld verdienen”. Ze denken volgens de onderzoeker voornamelijk in termen van een rendabele exploitatie van hun supermarkt. En over rendabel exploiteren gaat zijn eerstvolgende publicatie, maar hij wilde eerst “een beeld kunnen neerzetten van hoe het anders kan”.

Bron: “De supermarkt moet helemaal anders, vers moet de klant verleiden“, door Kees de Vré in Trouw van 6 december 2006.

Zie ook: “Supermarkt heeft langste tijd gehad” door Joep Meijsen in Zibb van 6 december 2006 (link niet meer actief; was: http://www.zibb.nl/retail/food/nieuwsbericht/asp/artnr/1311080/versie/1/index.html).

(verkorte weblink: https://www.supermacht.nl/?p=54)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *