Fairfood Sinterklaasactie geslaagd: Del Monte belooft openheid

Sinterklaas op bezoek bij Del Monte (foto Fairfood)
Sinterklaas op bezoek bij Del Monte (foto Fairfood)

(11 december 2006 – update 181231) Intransparant gedrag van Del Monte omtrent de vervaardiging van ingeblikte ananas leidde op 4 december tot een aktie van Sinterklaas op het dak van het bedrijf in Bleijswijk.

Persbericht Fairfood, Amsterdam
4 december 2006

Fairfood Sinterklaasactie geslaagd:  Del Monte belooft onder druk van fairfood openheid te geven over duurzaamheid van haar ananas

Vanochtend 4 december om 10.30 uur werd Del Monte uit Bleiswijk vereerd met een persoonlijk bezoekje van Sinterklaas. Helaas had de goedheilig man slecht nieuws voor de producent: hij moest voor straf mee in de zak naar Spanje. Op het dak, liepen  de Pieten met het logo van Del Monte in een grote jute zak. Sinterklaas wilde symbolisch een mega-grote enkele ticket naar Spanje overhandigen maar werd verzocht de ontvangsthal weer te verlaten. Reden voor het onverwachte bezoek was het product ananas in blik. Fairfood heeft Del Monte diverse keren om openheid verzocht omtrent de vervaardiging van dit product. Helaas weigerde Del Monte duidelijkheid te geven.

Net voor het bezoek van Sinterklaas, heeft Del Monte telefonisch contact gezocht met fairfood; het was uitgelekt dat Sinterklaas onderweg was. Del Monte heeft toen medegedeeld de fairfood fairness vragenlijst zo spoedig mogelijk (ingevuld) terug te zullen sturen. Fairfood heeft Del Monte geadviseerd het gesprek met Sinterklaas openlijk aan te gaan, dit is echter niet gebeurd. Sinterklaas werd niet toegelaten. Daarom sprak Sinterklaas Del Monte toe door de megafoon, waar hij een gedicht voorlas (zie bronpagina).

De politiek stelt in principe dat de consument zelf informatie over duurzaamheid moet opvragen bij bedrijven en dat extra regelgeving niet nodig is. Openheid van bedrijven is hierbij van groot belang. Namens de consument stuurde fairfood afgelopen juni vragenlijsten naar 165 bedrijven die bij elkaar 1200 merkproducten vertegenwoordigen. Met deze resultaten wil fairfood inzage geven in de eerlijkheid van merkproducten. Er wordt onder andere gekeken naar kinderarbeid, milieuvervuiling en corruptie. Als bedrijven geen openheid verschaffen, dan kunnen consumenten geen weloverwogen keuze maken. Daarom riep fairfood de hulp van Sinterklaas en zijn Pieten in. Door deze ludieke actie wil fairfood duidelijk maken dat bedrijven transparanter moeten worden en meer informatie moeten prijsgeven.

Over de organisatie

Fairfood is een campagne- en lobby organisatie die de consument aanspoort en in staat stelt om faire producten te eten en te drinken. Producten waarvan de vervaardiging en verhandeling tot minder honger en armoede leiden in ontwikkelingslanden. Fairfood vergelijkt de eerlijkheid van merkproducten binnen een productgroep. Dit gebeurt door middel van een vragenlijst, de fairfood fairness questionnaire. De 28 vragen, allen gebaseerd op internationale normen, hebben betrekking op duurzaamheid of op de verhoging daarvan. Zoals de hoeveelheid loon die de werknemers ontvangen, het recht op een vakbond, kinderarbeid, vervuiling van milieu, corruptie en belastingontduiking.

Foto’s van de aktie (niet meer online)

Bron: Persbericht Fairfood 4 december 2006 (link niet meer actief; was: http://www.fairfood.org/index.php?id=1360).

(verkorte weblink: https://www.supermacht.nl/?p=52)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *