Enfant Terrible EkoPlaza

(10 december 2006 – update 181103) Enorme moderne bio-supermarkten, shop-in-shops en nu een biologisch huismerk, EkoPlaza zoekt de grenzen op, maar maakt zo niet iedereen blij.

Door Annemarie Opmeer, in Milieudefensie Magazine, oktober 2006

Weerstand riepen de grote, modern ogende EkoPlaza-winkels (met inmiddels drie vestigingen) van Jos Kamphuys al eerder op, vanwege concurrentie met kleine natuurvoedingswinkeliers. Nu is er opnieuw commotie. EkoPlaza heeft sinds kort zogenaamde ‘shop-in-shops’ in vier Plus-supermarkten: apart beheerde ‘hoekjes’ met natuurvoeding voor het supermarktpubliek. Maar dat valt niet overal even goed. Enkele producenten en leveranciers van natuurvoedingsproducten willen niet dat hun merken in deze winkels komen te liggen. Daarom ontwikkelt Kamphuys een EkoPlaza huismerk.“Ik ben eigenlijk altijd een tegenstander van huismerken geweest” zegt Kamphuys. “Het is niet goed voor de transparantie en de consument kan niet vertrouwen op de kwaliteit van een merk.” Toch startte hij in augustus al met vijfentwintig tot vijftig producten in ‘eigen’ verpakking. Nog niet zulke mooie als hij op dit moment gebruikt. ‘Noodetiketten’ noemde hij ze. Dat impliceert een bepaalde haast. “Groothandel De Nieuwe Band had er problemen mee als producten met het coöperatielabel in de shop-in-shops terecht kwamen” aldus Kamphuys.

En ook groothandel Natudis, van onder andere de merken Ekoland, Akwarius, Natufood, Molenaartje en De Rit, heeft moeite met de nieuwe mini-EkoPlazaatjes. Maar in zijn shop-in-shops moeten toch producten liggen. “Nu verpakken we bekende artikelen in onze eigen verpakking, maar we werken aan de transparantie, bijvoorbeeld via internet. Het kan ook dat sommige producten helemaal niet geleverd worden, en we op zoek moeten naar een eigen alternatief.” Sinds de invoering van het private label is er een soort stilte tussen de producenten en hem. “Er is geen open discussie. Eigenlijk is het jammer. De bekendheid van die merken versnippert nu. Dat is toch een beetje hun eigen schuld.”

Benzinestations

André Teeuwen van De Nieuwe Band, een groothandel en coöperatie in natuurvoedingsproducten, noemt het een ‘heikel punt’. Hij legt uit dat zij als coöperatie zowel leden-werknemers als leden-natuurvoedingswinkeliers hebben. “En de doelstellingen van de onderneming gaan soms verder dan van de winkeliers, vaak oude idealisten die de coöperatie hebben opgericht.” Een coöperatie is toch een soort sociaal verband, zegt Teeuwen: met elkaar de wereld veranderen. “Biologische producten aan zoveel mogelijk mensen verkopen was vijfentwintig jaar terug het doel, nu wil men juist de eigen markt beschermen.” Als compromis levert De Nieuwe Band nu producten gelabeld als EkoPlaza huismerk. “Wij juichen dit initiatief als bedrijf toe. We willen eigenlijk EKO-producten aanbieden waar mensen maar boodschappen doen of trek krijgen. Als het kan, moeten er zelfs lekkere broodjes liggen bij benzinestations, waar mensen nu toch ook al een fortuin betalen voor ‘vieze’ broodjes.” Maar de natuurvoedingswinkeliers vrezen dus de concurrentie. Hoe reëel is dat? Teeuwen: “Ik ken een natuurvoedingswinkelier die naast een Albert Heijn is gaat zitten, en het draait als nooit tevoren. Het ligt eraan hoe je jezelf neerzet, maar negatief hoeft het effect niet te zijn.”

Commotie

Gerald Tijssen van Natudis denkt anders over de shop-in-shops. “Wij kiezen ervoor onze producten alleen aan speciaalzaken te leveren. De klant heeft hierdoor de meerwaarde van de specialist die gedetailleerde informatie kan geven.” Natudis levert dan ook niet aan de shop-in-shops. Ook niet als de mini-EkoPlaza’s bemand gaan worden door een specialist. “De shop-in-shops kunnen nooit de functie van speciaalzaken overnemen” aldus Tijssen. De commotie rond de vermeende boycot van EkoPlaza is aan hem niet besteed. “Eigenlijk zou ik hier geen commentaar op willen geven. Ik denk dat er teveel commotie gecreëerd wordt, die vooral als reclame voor het huismerk fungeert. Wij leveren verder gewoon aan de speciaalzaken van EkoPlaza.”

Kamphuys wil wel duidelijk maken dat hij de natuurvoedingsbranche niet afvalt. “Ik werk al bijna dertig jaar in deze branche, maar je trekt maar een beperkte groep. Ik geloof in de consument. Ik denk dat veel meer mensen biologisch willen kopen, als het maar aangeboden wordt. Het is toch te gek dat je dat als een soort elitair voedsel gaat verkopen!” Om dergelijke idealen te bereiken, zegt Kamphuys, moet je inspirerende, nieuwe dingen proberen. Winkelformules met een breed, nieuw publiek. En dat hij daarmee de grenzen opzoekt, dat wil hij best toegeven. “Een goeie discussie is er eigenlijk nooit geweest.”

Bron: Milieudefensie Magazine Oktober 2006 (Weblink niet meer actief)

(verkorte weblink: https://www.supermacht.nl/?p=458)

2 Reacties op Enfant Terrible EkoPlaza

  1. #2 Pieter 27-01-2013 17:55
    Beste Rene,

    Over welke winkel gaat het?

  2. #1 Rene 04-08-2012 11:49
    Allemaal leuk en aardig, maar wel heel jammer dat de klant niets gevraagd wordt. Recentelijk is onze Natuurwinkel in een Ekoplaza omgetoverd. Helaas is het assortiment producten meer dan gehalveerd en in veel gevallen ook verslechterd. Erg jammer allemaal!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *