Debat 7 dec ‘Hoe transparant is uw regenpak?’

(29 november 2006 – update 181103) Het MVO Platform organiseert i.s.m. De Balie een avond over de transparantie van productieketens. Vijf maatschappelijke organisaties onderzochten uiteenlopende productieketens. De resultaten zullen als basis dienen voor een discussie met politici, ambtenaren, bedrijven en consumenten.
Donderdag 7 dec 2006 De Balie (Amsterdam) van 20:30 tot 22 uur.
Overgenomen van MVO Platform/De Balie

De donkere dagen zijn in aantocht. Regenpakken kunnen uit de kast, de chocoladeletter doet zijn intrede en de aankoop van een sieraad verzekert menig geliefde van een zalige Kerst. Wat nu, als blijkt dat de aanschaf van deze producten kinderarbeid en slavernij in de hand werkt? Wat als zelfs de hyperbewuste veganist bemerkt dat zijn tofu een nare bijsmaak heeft?

De avond gaat over een aantal vragen: Hoe transparant is het bedrijfsleven? Is de consument in staat om te bepalen of een product duurzaam is? En wat zou de rol van de overheid hierin moeten zijn? De onderzoeksresultaten van vijf maatschappelijke organisaties naar de transparantie in ketens van uiteenlopende producten dienen als basis voor een discussie met deelname van onder andere Teun van de Keuken (Keuringsdienst van Waarde/RVU), Roel Nieuwenkamp (Directeur Ondernemerschap Ministerie van Economische Zaken) en Bahram Sadeghi (De wereld draait door/VARA).

Kinderarbeid, kaalkap van het Amazonegebied, slavernij, chronisch overwerk….. als het aan de overheid ligt worden al deze problemen opgelost door marktwerking. ‘ Foute’ producten die niet gekocht worden door consumenten, overheden of bedrijven hebben immers geen bestaansrecht. Transparantie is hierbij het toverwoord.

Productieketens moeten transparant en inzichtelijk worden zodat de markt haar heilzame werking kan doen. De rol die de overheid zich hierbij toebedeelt, is die van facilitator: bedrijven worden door de overheid op allerhande wijze aangemoedigd en ondersteund (www.minez.nl/transparantiebenchmark , www.mvonederland.nl ) om duidelijk te maken waar ze voor staan als het gaat om maatschappelijk verantwoord ondernemen. Maar hoe transparant is het bedrijfsleven en hun toeleveringsketen nu werkelijk? Wat kun je als consument weten? Wat heb je aan deze informatie en wat zou de rol van de overheid moeten zijn?

Gedurende de avond worden verschillende rapporten gepresenteerd over de bevindingen die gedaan zijn tijdens onderzoeken naar bepaalde productieketens. In vraaggesprekken tussen Bahram Sadeghi en de verschillende onderzoekers worden deze bevindingen toegelicht. Teun van de Keuken gaat vervolgens met een panel van ambtenaren, politici en vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven op zoek naar oplossingen. De presentaties en paneldiscussies worden afgewisseld met vragenrondes van de grote Globalie-Quiz.

Aanvang | 20.30 uur
Entree | 6 euro , 4 euro met korting
Voertaal | Nederlands

De mogelijkheid online kaartjes te reserveren stopt een dag voor aanvang van het programma. Dit in verband met de verwerkingstijd van de online reserveringen.
Kaartjes zijn dan – indien nog beschikbaar – wel tussen 17.00u en 21.00u telefonisch te reserveren op: 020 55 35 100.
(Bron: Balie – link is niet meer actief)

(verkorte weblink: https://www.supermacht.nl/?p=38)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *