Overzicht supermarktketens in Nederland

(26 juni 2006 – update 181103) Deze opmaak dateert van eind mei 2006 (Kijk voor een recent overzicht bij Distrifood Dynamics) en omvat informatie die betrokken is van de websites van de onderzochte supermarktketens en van enkele WIKI-pagina’s. Warenhuizen en groothandels zijn buiten beschouwing gelaten omdat daar de verkoop van levensmiddelen ondergeschikt is aan de formule (zoals bij Vendex KBB) of omdat ze niet toegankelijk zijn voor de gewone consument (zoals Makro). (Dit overzicht is niet bedoeld volledig te zijn of zonder interpretatiefouten).

(Door Rob Bleijerveld)
NB: Voor recente overzichten, zie Distrifood Dynamics (´de online database met informatie over supermarkten in Nederland´).

1. Ahold (was: http://www.ahold.com/)(nu: https://www.aholddelhaize.com/en/home/)

Holding met grote supermarktketens in Nederland (Albert Heijn b.v. en Albert Heijn Franchising b.v.; samen de grootste keten in NL) en in de VS (Stop & Shop, Giant-Landover, Giant-Carlisle, Tops). Ook een belangrijk onderdeel is de voedselgroothandel-distributiecentrum US Foodservice in de VS.

Verder zijn er diverse:
– financiële bedrijven (onder andere verzekeringen) in de VS en op de Antillen;
– Ahold-vestigingen (supermarkten) in Tsjechië, Slowakije, Polen, Brazilië, België, Ned. Antillen, Zwitserland.
vastgoedbedrijven in de VS, in Tsechië en Nederland (werkveld o.a. Polen en Slowakije).
– een koffieinkoopbedrijf in Nederland.
[De hoofdkantoren voor de vestigingen van deze buitenlandse bedrijven zijn in Nederland gevestigd (Zaandam)]

En er zijn diverse joint ventures op financieel en ander gebied in Zweden, Denemarken, Noorwegen, Potugal en Zwitserland.

Albert Heijn heeft vier verschillende type winkels: wijkwinkel, AH to go, AH XL en Albert. Verder is er de boodschappenbesteldienst: http://www.albert.nl (nu: https://www.ah.nl/) Onder de supermarktketen vallen ook de drogisterijketen Etos b.v., Etos Pharma b.v., slijterij Gall & Gall, Schuitema (73 % aandeel), Eemburg cv. (82 % aandeel) en – sinds mei 2006 – 23 Konmarwinkels (ex Laurus).
[Bron: http://www.ahold.nl/page/1551.aspx]

Een aantal (nieuwe) aandeelhouders van Ahold (waaronder zakenbanken als ABN-AMRO en een paar hedge funds) dringen aan op opsplitsing van Ahold in drie economisch rendabele delen ( Stop & Shop; US Foodservice; en Albert Heijn) en de verkoop van de rest. Dat levert volgens sommigen ruim 13 miljard euro meer op dan de waarde die Ahold nu vertegenwoordigt…In de media is recentelijk de positie van CEO Moberg in dit verband al onder vuur komen te liggen….

2. Coöperatieve inkoopvereniging Superunie b.a. (http://www.superunie.nl)

Superunie is een inkooporganisatie die 15 onafhankelijke retailorganisaties vertegenwoordigt in Nederland. Dat zijn: Boni-Markten b.v., MCD/ Beheer b.v., CoopCodis Holding b.v., Deen Supermarkten b.v., Kijkgrijp DekaMarkt n.v., Jumbo Groep Holding b.v., Hoogvliet Super b.v., Jan Linders b.v., b.v. Nettorama Distributie, Poiesz Supermarkt b.v., Sanders Supermarkt b.v., Sligro Food Group Nederland b.v., Spar Holding b.v., b.v. Sperwer Holding en Vomar Holding b.v.

De organisatie omvat 1600 winkels – meestal familiebedrijven – en heeft een marktaandeel van ruim 25%. Superunie bestaat al 50 jaar en richt zich vooral op de lokale markten in Nederland. Veel Superunie leden zijn marktleiders in het gebied waarin zij zijn gevestigd en zijn in staat om te concurreren met machtige nationale supermarktketens.

Superunie heeft steeds vruchtbare internationale samenwerkingsverbanden gekend; onlangs sloot Superunie nog een nieuw samenwerkingsverband met EMD, de grootste Europese inkoop- en marketingorganisatie op de levensmiddelenmarkt met een omzet van 119 miljard euro. EMD verenigt ruim 1.100 zelfstandige ondernemers in 20 Europese landen; met 51.000 supermarkten en winkels voor de levensmiddelendetailhandel, 40.000 convenience shops, kiosken en benzinestations. Het Europese marktaandeel is 11,5%. Bekende aangesloten ondernemingen: Markant, Delhaize, Euromadi, Musgrave en SuperGros.

3. Sligro Food Group nv. (http://www.sligrofoodgroup.nl/)

De Sligro Food Group omvat supermarkten en andere voedseldistributiebedrijven gericht op de Nederlandse markt. “Meervoudige multi-channelstrategie met verschillende verkoop- en distributievormen (zelfbediening en bezorging) en via verschillende distributiekanalen”.

Supermarktketens:
Prisma Food Retail b.v. (plms 300 zelfstandige ondernemers, gericht op lokale marktomstandigheden, drie verschillende winkelformules: Golff, MeerMarkt en Attent) .
EM-TÉ Supermarkten b.v. (18 grote supermarkten en slijterijen in Midden-Brabant en Zeeland; streeft naar regionaal marktleiderschap).

Distributiebedrijven:
Sligro b.v. en VEN Groothandelcentrum b.v. (43 grootschalige zelfbedieningsvestigingen en 11 bezorglocaties; gericht op horeca, grootverbruikers, bedrijfsrestauratieve afnemers, het midden- en kleinbedrijf, zakelijke dienstverlening en kleinschalige retailbedrijven).
Van Hoeckel b.v. (bevoorraadt de zogenaamde non-profitmarkt waaronder ziekenhuizen, verpleeg- en verzorgingshuizen en de seniorenzorg).
Rosenberg Import b.v. (belevert zoetwarenmarkt).

Behalve levering van levensmiddelen en gerelateerde ‘non-food’-artikelen, verzorgt de Groep ook interne commerciële en bedrijfseconomische diensten.
Sligro Food Group heeft haar inkoop van foodretailproducten ondergebracht bij CIV Superunie b.a.
Omzet in 2005: € 1.546 miljoen. Nettowinst in 2005: bijna € 51 miljoen.
Het gemiddeld aantal personeelsleden op fulltimebasis bedroeg ruim 3.500.

3/4: S&S Winkels b.v:
[bron: http://www.sligrofoodgroup.nl/persberichten/
nadereinformatieovernameedahdoorsligrofoodgroupensperwerholding.htm]

S&S Winkels b.v is een vennootschap (opgericht door een recent consortium van Sligro Food Group N.V. en Sperwer Holding B.V.) die eind mei 223 filialen van Edah en Edah Lekker & Laag overnam van Laurus, alsmede de tijdelijke huur van het Laurus-distributiecentrum te Someren.

4. Sperwer Holding (http://www.plus.nl/over-plus/sperwer)(zie nu: http://www.plus.nl en http://www.spar.nl)

Sperwer Groep: landelijk opererende organisatie die goederen en diensten levert aan de aangesloten zelfstandig ondernemers van PLUS en Spar supermarkten. Belangrijk deel van deze diensten: commerciële ondersteuning op landelijk en lokaal niveau (van inkoop tot verkoop, van administratie tot automatisering).
De aangesloten PLUS ondernemers zijn niet alleen afnemer maar ook aandeelhouder (“daardoor ontbreekt de traditionele tegenstelling tussen grossiersbelang en afnemersbelang).

De Sperwer Groep is opgericht in 1928 en kent coöperatieve structuur. De activiteiten zijn ondergebracht in afzonderlijke werkmaatschappijen met eigen winstverantwoordelijkheid. Beleidsvorming op basis van de overlegorganen waarin (ook) de zelfstandig ondernemers zitting hebben. Er is een intensieve samenwerking met zowel de zelfstandig ondernemers als de industrie.
De inkoop is geconcentreerd binnen Superunie (zie boven).
Winkelformules van PLUS en Spar zijn gepositioneerd in het zogeheten service-segment (kwalitatief hoogwaardige levensmiddelenbedrijven waar ‘value for money’ een belangrijk element in de marketingmix is).
[bron: http://www.sperwer.nl/index.cfm?menuID=475&submenuID=413]


5. Laurus –  (http://www.laurus.nl/) (inmiddels opgeheven)

Laurus n.v. is in 1998 ontstaan uit een fusie tussen De Boer Unigro n.v. en Vendex Food Groep b.v.
Met een marktaandeel van 14,3%, 24.000 medewerkers en 700 supermarkten was Laurus een van de grotere spelers in de Nederlandse levensmiddelenbranche. Laurus opereerde in 2005 onder de formules Edah, Konmar en Super de Boer.

Wegens dringend geldtekort – gevolg van een heftige prijzenoorlog met Albert Heijn – werden in mei/juni 2006 alle Edah-winkels verkocht aan Sligro en Sperwer (zie boven), en de Konmar-winkels aan Ahold (23 stuks), Jumbo (12) en C1000 (6). De strategie werd ingrijpend gewijzigd op basis van de ruim 400 overblijvende Super de Boer-winkels (waarvan de helft eigen winkels zijn en de andere helft door zelfstandig ondernemers wordt gerund). Doel: versterking van de positie van Super de Boer als full-service formule die de klant ‘meer waar voor zijn geld’ biedt.

6. Samenwerkende Dirk van den Broek-winkels (http://www.dirk.nl/) (nu: https://www.detailresult.nl/)

De basis van dit consumentenconcern werd in 1942 gelegd met het openen van zijn eerste zuivelwinkel, in 1948 gevolgd door de eerste zelfbedieningwinkel in Amsterdam. Succesvolle strategie:”prijsvechten”.

Tot de onderneming behoren de volgende winkelbedrijven in Nederland (samen 350 winkels):
drie supermarktketens (samen 100 winkels): Dirk van den Broek (45), Bas van der Heijden en Digros (samen 55)
– drogisterijen: Dirx Drogist
slijterijen: Dirck III Slijterijen
reisbureaus (vakantiewinkels): D-reizen en website http://www.D-reizen.nl

Ondersteuning door:
Logistieke Organisatie: Brookland met diverse distributiecentra
Centrale Inkooporganisatie: Koop-Consult
Acquisitie en Projectontwikkeling: D-winkels
Centrale Serviceorganisatie: Detailresult Services

Aantal werknemers: 13.000 (Bij de Dirk van den Broek Supermarkten: ruim 5.000 medewerkers).
(Zie ook: http://www.dirkvandenbroekhistorie.nl/)

7. Schuitema (http://www.schuitema.nl/default.asp?action=KlapUitMenu&MenuItemid=217)

De beursgenoteerde groothandel Schuitema is de supermarktorganisatie achter C1000. C1000 is de grootste en snelstgroeiende keten van supermarktondernemers in Nederland.
De drijvende kracht achter het succes van C1000 is de wisselwerking tussen Schuitema en de ondernemers/bedrijfsleiders. Schuitema volgt de nationale en internationale ontwikkelingen in foodretail op de voet. De ondernemers en supermarktmanagers kennen de plaatselijke marktsituatie en zorgen voor de lokale vertaalslag van de C1000-formule.

C1000: 462 supermarkten in Nederland. (C1000 (http://www.c1000.nl/)(nu: onder Jumbo)
Schuitema is voor 73% in handen van supermarktconcern Ahold.

8. ALDI (http://www.aldi.com/)

Aldi (=ALbrecht DIscount) opgericht in 1946 door de broers Albrecht

Bestaat uit:
– Aldi Nord (België, Nederland, Luxemburg, Frankrijk, Spanje, Portugal en Denemarken) en
– Aldi Süd (Oostenrijk, Zwitserland, VS, Ierland, Slovenië, Australië en Verenigd Koninkrijk).
Wereldwijd: 6400 filialen (Aldi Nord (3800; NL: 390); Aldi Süd (2600).
Schatting totale omzet 2003: 23,5 miljard euro.

Volledig eigendom van de familie Albrecht; geen aandeelhouders. De broers zijn waarschijnlijk de rijkste Europeanen, met een geschat vermogen van 32,2 miljard euro (2006).
[Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/ALDI]

9. LIDL (http://www.lidl.nl/cps/rde/www_lidl_nl/hs.xsl/index.htm)(nu: http://www.lidl.nl en http://www.lidl.com)

Lidl Nederland GmbH; in Duitsland: LIDL Stiftung & Co. KG (een van de top 10 Duitse supermarkten).
Onderdeel van Schwarz Unternehmen-gruppe (Neckarsulm) met zelfstandige organisaties in de diverse Europese landen.

Oprichting voorloper: 30-er jaren van 20e eeuw door de familie Schwarz. Tien jaar na de vernietiging in de IIe WO heropgericht. De eerste discount-markt (naar Aldi-model): begin 70-er jaren 20e eeuw. Naamsrecht Lidl opgekocht. In 1977: 30 LIDL-Filialen.
De Schwarz-groep omvat discount-levensmiddelmarkten (LIDL), zelfbedieningswinkels en grote food/non-food warenhuizen (Kaufland, Handelshof, Kaufmarkt). In 1999 treed de oprichter Dieter Schwarz terug uit de firma en brengt zijn aandeel uit belastingtechnische overwegingen onder in de Dieter-Schwarz-Stiftung GmbH (doel: ondermeer bevordering van wetenschap, onderzoek, kunst en kultuur).

De Kaufland-groep is een van de grootste Duitse levensmiddelen-handelsondernemingen met 600 filialen in Duitsland, Tsjechië, Slowakije, Polen, Kroatië, Roemenië en Bulgarije.
Lidl omvat 2600 filialen in Duitsland. Ook vestigingen in andere Europese landen.
Totale omzet in 2004 naar eigen zeggen: ruim 36 miljard euro.
Aantal medewerkers: ongeveer 80.000
[Bron: http://de.wikipedia.org/wiki/Lidl]

(verkorte weblink: https://www.supermacht.nl/?p=37)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *