Wat is er mis?

Wat is er mis met Supermarkten?

(Dit is een bewerkte vertaling van de inleiding van het dossier "What's Wrong With Supermarkets" van de Britse organisatie Corporate Watch (http://www.corporatewatch.org/))


Onpersoonlijke gangen met koopwaar, eindeloze rijen vreemdelingen en
gangpaden vol verpakkingen, nepglimlachen van verveeld kassapersoneel –
is er geen betere manier om aan ons voedsel te komen?

Supermarktketens oefenen een enorme macht uit over de manier waarop
we ons voedsel verbouwen, kopen en consumeren. Ze bepalen ons milieu,
onze gezondheid en de manier waarop we met elkaar omgaan. Deze snel
toenemende invloed is nauwelijks bekritiseerd omdat consumenten de
glanzende supermarktwereld ingezogen zijn met als argument dat het
belangrijk zou zijn om midden in de nacht te kunnen kiezen uit zes
verschillende merken spotgoedkope voorgebakken frites.

Maar langzaam keert het tij misschien weer. De verontrusting onder
consumenten neemt toe over de werkelijke prijs die we moeten betalen voor
supermarktvoedsel. Consumenten beginnen de krachten te bundelen met
boeren en arbeiders die altijd al geweten hebben dat de 'keuze' in de
supermarkt een slechte handel is. Deze brochure heeft als doel om mensen
die actief willen worden, te helpen om het ware plaatje achter de
supermarkten te zien en stelt dat het nodig is om naar alternatieven te
zoeken.

Inhoud:

(de afzonderlijke hoofdstukken moeten nog vertaald worden, dit zal de komende weken gebeuren. Overigens is hulp bij het vertalen zeer welkom…)

1) Een overzicht: Supermarkten in een notedop
2) De mantra van het goedkope voedsel
3) Het stimuleren van geïndustrialiseerde landbouw
4) Een lepeltje organofosfaten
5) Zeg maar dag tegen de winkelstraat
6) Appels uit Afrika, peren uit Peru
7) Olie in de winkelwagenwieltjes
8) Een nieuwe betekenis van het woord 'veilig'
9) De plastic glimlach
10) Een heel land afzetten
11) "Mamma, mamma, nemen we spongebob macaroni?!"
12) Keuze? Gemak? Waarde?
13) En als toetje…. wat kun je eraan doen?
14) Gereedschap

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *