Over anti-consumptie-akties

(18 november 2006 – update 181103) Zaterdag 25 november is de jaarlijkse Niet Winkel dag. Ook in Nederland wordt op minstens 7 plekken meegedaan. Dick Verheul van Omslag komt daarover vertellen en uitleggen wat het effect van deze campagne is.

Overgenomen van Broeinest

De niet winkel dag is bekritiseerd (oa. door de bedenkers van de ‘Steel Alles Dag’) omdat deze elitair zou zijn – veel mensen zouden bijvoorbeeld best wat willen kopen maar kunnen het niet – en omdat die uit zou gaan van een verkeerde analyse.

Er zijn ook andere campagnes tegen consumptiedrift. Het Broeinest laat er een aantal de revue passeren, door wat spetterende filmpjes en websites te tonen, en probeert elk op z’n merites te beoordelen. Zoals daar zijn, naast de Niet-Winkel-dag: Reverend Billy die de koffieketen Starbucks bestookt met religieuze ceremonies: Yomango, die pleit voor de creatieve onteigening, en de Britse Vacuum Cleaner die het shoppen aanbidt. Hoe zit het trouwens met de anti-reclamebeweging in Nederland, en zijn de weggeefwinkels niet gewoon het perfecte antwoord?!

20 november: over anti-consumptie acties
20.00 uur, Plantage Doklaan 10-12 Amsterdam
zaal open 19.30 uur.

(bron: Broeinest – link niet meer actief)

(verkorte weblink: https://www.supermacht.nl/?p=26)

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *